Podsumowanie projektu.

 

EDUKACJA SZKOLNA NA MIARĘ XXI WIEKU – podsumowanie projektu. 

 

W październiku 2023r. w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Opocznie dobiegła końca realizacja długoterminowego projektu „Edukacja szkolna na miarę XXI w.” rozpoczętego w maju 2022r.  



Głównymi obszarami projektu były: edukacja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwój w zakresie technologii informacyjnej i użycia nowoczesnych narzędzi informatyczno-multimedialnych, edukacja ekologiczna oraz edukacja na świeżym powietrzu. 

W trakcie trwania projektu Szkoła podjęła działania mające na celu zwiększenie integracji uczniów niepełnosprawnych z uczniami zdrowymi. Wprowadziliśmy dodatkowe zajęcia terapeutyczne mające kształtować postawy emocjonalne oraz uczyć relacji społecznych między uczniami i nauczycielami. Została wprowadzona innowacja pedagogiczna ,,Spokojniej, ciszej, uważniej” dla uczniów klas młodszych, która uczy uczniów relaksacji oraz technik medytacji. Dodatkowo, nauczyciele klas integracyjnych wprowadzili w swojej pracy elementy relaksacyjne polegające na wprowadzeniu 15 minutowych technik relaksacyjnych przed trudniejszymi sprawdzianami albo pomiędzy długimi modułami lekcji.  Nauczyciele w swoich planach wychowawczych wprowadzili dodatkowe lekcje wychowawcze o tematyce relaksacji oraz metod wyrażania emocji, a także sposobów rozwiązywania trudności w relacjach społecznych.   

Wprowadziliśmy również do planów nauczania zajęcia na świeżym powietrzu, między innymi zajęcia dla dzieci z przedszkola, zajęcia dla starszych dzieci z zakresu różnych przedmiotów: chemii, biologii, wychowania fizycznego czy też edukacji przyrodniczej. Wdrożyliśmy zajęcia praktyczne oraz gry grupowe. Wszystkie lekcje na świeżym powietrzu zostały odnotowane w dziennikach lekcyjnych. W takiej formie wzięliśmy udział w akcji sprzątania świata.   

W zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych wdrożyliśmy innowację pedagogiczną „blog klasy” - to ciekawa i efektowna propozycja współpracy uczniów całej klasy w redagowaniu kroniki klasowej w formie elektronicznej. Oprócz nauki korzystania z platform dla bloggerów uczniowie uczyli się bezpiecznego korzystania z Internetu, zasad umieszczania informacji o innych w sieci. Zrealizowaliśmy też innowację pedagogiczną metodą Project Based Learning, poznaną podczas szkolenia we Włoszech. Zadaniem uczniów klasy 5c było przygotowanie projektu, który ma posłużyć do otwarcia sklepiku szkolnego, o którym marzy wiele dzieci w naszej placówce. Podczas realizacji projektu uczniowie spotykali się regularnie, omawiali między innymi takie problemy jak miejsce sklepiku, zaopatrzenie, obsługa. Współpracowali z sanepidem w celu potwierdzenia prawidłowości swoich pomysłów. Podczas tworzenia prezentacji nauczyli się korzystać z programu Canva. Projekt został zaprezentowany społeczności szkolnej w postaci prezentacji i jest obecnie na etapie realizacji. Zainicjowaliśmy projekt międzynarodowy eTwinning prowadzony we współpracy ze szkołami ze Słowacji, Grecji i Rumunii. Projekt ten ma na celu wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas szkolenia z programu Erasmus + i dzielenie się tą wiedzą w zakresie użycia różnych technologii informatycznych, platform edukacyjnych, a także propagowanie ekologicznego stylu życia i poznanie kultury i tradycji uczniów z współpracujących szkół.   

Realizację programu Erazmus + zakończyliśmy przeprowadzeniem szkolenia dla nauczycieli szkół naszej gminy. Spotkanie to miało na celu przekazanie szerszej publiczności informacji na temat działań prowadzonych w Naszej Szkole oraz zachęcenie nauczycieli z innych placówek do wdrażania innowacji oraz korzystania z programów edukacyjnych oferowanych przez Unię Europejską. 

 

 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Listopadowa aura sprzyja edukacji na świeżym powietrzu :)

Potrzeby emocjonalne dzieci

Blog z życia klasy wzięty.